پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204859
دلارهاي گازي ايران رفع توقيف مي‌شود
تاریخ انتشار : 1395/02/08 10:06:52
نمایش : 1490
با گذشت حدود ۵ سال از توقيف دلارهاي ايران براي بهره‌برداري ميدان گازي رهوم، نماينده ويژه نخست وزير انگليس اعلام کرده که تا چند روز آينده بدهي چند صد ميليون دلاري پرداخت خواهد شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، شرکت ملي نفت ايران و برتيش پتروليوم به عنوان بزرگترين شرکت نفتي انگليس با مشارکتي حدود ۶۵۶ ميليون دلاري از سال ۲۰۰۵ ميلادي توليد گاز از ميدان فراساحلي «رهوم» در آب‌هاي ساحلي اسکاتلند در دريا شمال را آغاز کردند.

با گذشت پنج سال از آغاز بهره برداري مشترک اين ميدان گازي توسط ايران و انگليس و با ظرفيت توليد روزانه حدود ۱۹۰ ميليون فوت مکعب، با افزايش تحريم‌ها و دستور دولت انگليس، توليد گاز از ميدان رهوم در سال ۲۰۱۰ ميلادي متوقف شد.

همزمان با توقف توليد اين ميدان که حدود پنج درصد گاز مورد نياز انگليسي‌ها را تامين مي‌کند، سهم شرکت ملي نفت ايران هم از محل مشارکت و بهره‌برداري در حساب يکي از بانک‌هاي اروپايي بلوکه شد. با اين وجود از حدود سه سال قبل بهره‌برداري از اين ميدان گازي بار ديگر توسط انگليس از سرگرفته شد اما سهم دلاري ايران از توليد اين ميدان گازي کماکان بلوکه است.

همزمان با آغاز توليد گاز از ميدان رهوم وزارت انرژي انگليس با انتشار بيانيه‌اي، اعلام کرد: دولت لندن از توليد دوباره در ميدان گازي رهوم حمايت مي کند، اين موضوع براي جلوگيري از آسيب‌هاي احتمالي زيست محيطي و ضرر به ارزش اين ميدان فراساحلي ضروري است.

در اين بين شهريور ماه سال گذشته اميرحسين زماني نيا معاون امور بين‌الملل وزير نفت در خصوص آزادسازي سهم دلاري شرکت ملي نفت ايران در بهره برداري ميدان رهوم با «آجاي شارما» کاردار سفارت انگليس در تهران گفتگوهايي را آغاز کرد.

زماني نيا پس از برگزاري گفتگوهاي خود با کاردار انگليس با بيان اينکه انگليس اعلام آمادگي کرد سهم ايران از ميدان مشترک گازي رهوم را بعد از لغو تحريم‌ها بپردازد، گفته بود: در صورت لغو تحريم ها، مشکلي براي پرداخت دلارهاي توقيف شده ايران وجود ندارد.

با گذشت حدود چهار ماه از اجراي برجام و لغو تحريم‌هاي نفتي و گازي، هنوز دلارهاي توقيف شده ايران از محل بهره برداري ميدان گازي رهوم آزاد نشده، اين درحالي است که دور جديد مذاکرات شرکت ملي نفت ايران و برتيش پتروليوم براي امضاي قرارداد فروش نفت خام آغاز شده است.

بر اين اساس اميرحسين زماني‌نيا معاون وزير نفت هفته جاري در حاشيه گفتگو با «لرد لامونت» نماينده ويژه تجاري نخست وزير انگليس در امور ايران و رئيس اتاق بازرگاني انگليس- ايران بار ديگر درباره وصول طلب گازي ايران از شرکت برتيش پتروليوم مذاکراتي را آغاز کرد.

معاون وزير نفت همچنين پس از پايان مذاکرات با طرف انگليسي درباره سرنوشت دلارهاي گازي ايران از محل بهره برداري ميدان رهوم، اظهار داشت: «انگليسي‌ها براي حل و فصل مشکلات قول همکاري داده اند.»

در اين بين با گذشت بيش از ۱۰۰ روز از اجراي برجام فعلا خبري از آزادسازي دلارهاي گازي توقيف شده ايران در لندن نيست و اين درحالي است که ايران در طول دوران اکتشاف، توسعه و بهره برداري تاکنون بالغ بر ۶۵۰ ميليون دلار سرمايه گذاري کرده است.

به گزارش مهر، ميدان گازي رهوم يا رام يک ميدان گازي کوچک فراساحلي است که توسعه مشترک آن با سرمايه گذاري مشترک ايران و انگليس انجام شده است. اين ميدان در ۴۰۰ کيلومتري شهر ابردين در آبهاي ساحلي اسکاتلند در درياي شمال قرار دارد. قرارداد اکتشاف اين ميدان در سال ۱۹۷۳ منعقد و در سال ۱۹۷۷ ميلادي به کشف ميدان انجاميد.

منبع: مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html